Aktualności

 

Krzysztof Kułacz KARPIŃSKI

KARPIGRAFIA - dolnośląskie impresje

 Wystawa czynna od 1.02.2017 do 26.02.2017

  Wernisaż: 3.02.2017 r. – godz. 18.00

  Miejsce:

  Galeria Sztuki, pl. Katedralny 1

 

Wstęp wolny

 

Krzysztof Kułacz-Karpiński – absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydziału Filozoficzno-Historycznego; dyplom z historii sztuki zrealizował w Pracowni Historii Sztuki prof. dra hab. Mieczysława Zlata. Ukończył również wrocławską ASP na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa; dyplom zrealizował w Pracowni Rzeźby pod kierunkiem prof. Janusza Kucharskiego. Artysta od lat związany z regionem Zagłębia Miedziowego, obecnie mieszka w Legnicy. Zajmuje się rysunkiem, rzeźbą i grafiką. Wybrane wystawy: Dessins et Grapgiques Krzysztof Kułacz Karpiński, Wittelsheim,Francja, 2016; XXVII Wystawa Plastyki Zagłębia Miedziowego, Galeria Sztuki, Legnica, 2015; V Lubińskie Biennale Sztuki, Galeria Zamkowa, Lubin, 2015 (Nagroda Główna); III Lubińskie Biennale Sztuki, Galeria Zamkowa, Lubin, 2009; XVII Konkurs na Rzeźbę o Tematyce Muzycznej, Galeria CkiSz, Leszno, 2006; Drogi Twórcze, Art Fabrik, Wuppertal (Niemcy), 2006; XXV Wystawa Plastyki Zagłębia Miedziowego, Galeria Sztuki, Legnica, 2006; Polscy artyści z Dolnego Śląska, Lens, Francja, 2005; Hénin-Beamont (Francja), 2004; Polnische Künstler aus Niederschlesien, Bad Ems (Niemcy), 2003;  Polnische Künstler aus Lubin, Galeria Haus Eberhard, Diez (Niemcy), 2001.

Opisując twórczość Karpińskiego Roger Piaskowski używa neologizmu „linearyzm”, samego zaś artystę nazywa „linearystą”. Istotnie, świat, jaki wyłania się z rysunków Karpińskiego to świat kreski – w większości czarno-biały, przyprószony szarością, gdzie plamy koloru są rzadkim i wyjątkowym gościem, a o sile wyrazu decyduje wyrazistość linii, kontrast czerni kreski i bieli tła oraz precyzyjne operowanie skalą szarości.

Pod względem tematycznym w pracach Karpińskiego możemy wyróżnić dwie duże grupy. Jedną stanowią minimalistyczne studia pewnych elementów przyrody. Tutaj jednym z najczęściej spotykanych motywów są korony drzew – zimowe, pozbawione liści, gdzie nagie gałęzie stają się kreską i tworzą geometryczne konstrukcje. Druga grupa to prace, które można nazwać minimalistycznym krajobrazem industrialnym Zagłębia Miedziowego z jego  charakterystycznymi sylwetkami szybów górniczych i industrialną architekturą.

W linearyzmie Karpińskiego kreska odnotowuje pierwsze impulsy twórczości i inicjuje proces rysowania. Linearyzm  rysowania jest w dojrzałej twórczości tego artysty drogą i remedium na bezmiar przytłaczającego przemijania. Kreśląc czarne poziomy, piony, diagonale, okręgi i łuki, zagęszczając  pola kompozycyjne  i stopniując nasycenie czernią od szarych delikatnych kreskowań  po coraz mocniejsze,  wyrazistsze wręcz  brutalne „kratownice” z  pionów i poziomów Karpiński buduje niepokój, wyraża  uczucie zagrożenia, dynamizuje odbiór brutalnych sił cywilizacji technicznej, przeciwstawia się pustce po odejściu kogoś bliskiego. Wkracza w przestrzeń sporu ze śmiercią, kiedy w procesie zagęszczania linii, doprowadza do ich unifikacji w jedną, czarną płaszczyznę - plamę z tuszu.

Sposób rysowania, zasady czystości kreski, ich geometryczna precyzja są rygorystycznie podporządkowane regułom rysunku technicznego. Nawet spontaniczne rysowanie w tej technice, zostało wyzwolone z logiki technicznego rysunku opisującego konkretny przedmiot. Oczywiście rysunki nie opisują żadnego obiektu, nie oddają rzeczywistych wymiarów projektowanej rzeczy. Nie widzimy przecież projektów ani architektonicznych przekrojów. Linie zostały wyzwolone przez artystę z ich funkcji użytkowych i poddane emocjom procesu twórczego. Z rzadka pojawiające się - w tych gęstych strukturach -  aluzje do konkretnych obiektów np. oko ludzkie, jakby poetyzują, nie wytrzymują zasadniczej  energii linearnej, są jakby  zagubionymi  przybyszami z surrealistycznej przestrzeni.

Pokazywane w Legnicy prace można potraktować jako odpowiedź na tęsknoty za rysunkiem warsztatowym, klasyczną szlachetną sztuką kontemplacji  i ekspresji, której sens został dość radykalnie podważony zarzutami o  brak świeżości, siły  inwencyjnej i  sztuczny separatyzm. W efekcie  rysunek wszedł w obszar działań multimedialnych,  włączając się w przestrzeń universum sztuki jako ewentualny pretekst, koncept wyjściowy do działań wielowymiarowych typu instalacji, wideo i innych. Zamiast tego w twórczości Karpińskiego odnajdujemy pewien pierwotny sposób myślenia o rysunku, czy też impuls do jego tworzenia, który tak doskonale streściła Magda Dunikowska: Dążenie przemożne  do wyodrębnienia linii jako konstytutywnego języka obrazowego, do nadania jej autonomii i przyznania podstawowej roli w tworzeniu i porządkowaniu wiedzy o świecie.

 


 

 Europejski Festiwal Szkła

Dr Jekyll and Mrs Hyde 

 

Wystawa czynna od 16.12.2016 do 29.01.2017

 Wernisaż: 16.12.2016 r. – godz. 18.00, Galeria Ring, Rynek 12

 Miejsce:

 Galeria Ring, Rynek 12

 

Wstęp wolny

 

W październiku miała miejsce odsłona kolejnej, piątej już edycji Europejskiego Festiwalu Szkła ”Play with Glass”dnia,  podczas którego we Wrocławiu spotkali się artyści i entuzjaści sztuki szkła. Z każdym rokiem Festiwal wywołuje coraz większe zainteresowanie w Polsce i za granicą. Powoli staje się jedną z najważniejszych w Europie cyklicznych imprez związanych ze sztuką szkła. Do udziału w festiwalowych wydarzeniach zapraszani są wybitni europejscy artyści, toteż jest on znakomitą okazją do śledzenia trendów w tej dziedzinie oraz zmian zachodzących w wykorzystaniu tego materiału na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat.

Najważniejszym wydarzeniem Festiwalu jest wystawa główna, co roku o innym temacie przewodnim. Legnicka Galeria od 4 lat z sukcesem współpracuje z kuratorami Festiwalu:  Anitą Bialic i Kazimierzem Pawlakiem, dzięki czemu w Legnicy mogliśmy już zobaczyć trzy edycje wystawy głównej: „UFO”, „Animal Planet” i „LOVE”. W tym roku czas na  „Dr Jekyll’a and Mrs Hyde”.

Wystawa „Dr Jekyll and Mrs Hyde” zainspirowana została znaną na całym świecie nowelą szkockiego pisarza Roberta Louisa Stevensona Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886). Opowiada ona o cenionym londyńskim lekarzu dr Henry’m Jekyll’u, który pod wpływem zażycia wynalezionego przez siebie eliksiru,  zmienia sięw okrutnego Edwarda Hyde’a.  Jekyll, nie mogąc się pogodzić z czynami dokonywanymi pod postacią Hyde’a, popełnia samobójstwo. Nowela Stevensona, portret psychopatologicznej podwójnej osobowości, wprowadziła na trwałe do potocznego języka frazę „Jekyll i Hyde” jako określenie osoby o rozdwojonej osobowości. Czy zamiana doktora Jekylla w panią Hyde zapobiegnie samobójstwu? Czy jednak pani Hyde, podobnie jak pan Hyde, okaże się potworem?…

Do udziału w wystawie zaproszonych zostało 18 artystów z 14 krajów Europy. Mieli oni trudne zadanie: wykonanie i zaprezentowanie , przy wykorzystaniu szkła, osobistej opowieści o współczesnym dr Jekyllu, osamotnionym w industrialnej i wirtualnej przestrzeni XXI wieku.

Oglądając przygotowane specjalnie na wystawę prace nie mamy żadnych wątpliwości, że szkło, jako medium artystyczne, stwarza nieograniczone możliwości ekspresji i wyrażenia prawdy o nas i otaczającym nas świecie. Współcześni artyści coraz częściej sięgają po szkło i coraz rzadziej wykonują dekoracyjne statyczne bryły pozbawione funkcji i znaczenia. Szklaną materię wykorzystują do tworzenia instalacji, rzeźb, designu, prezentacji multimedialnych.

Wystawa w pełni zarysowuje możliwości, jakie stwarza szkło artystom XXI wieku.

  

Fotorelacja z wernisażu:

  

Szkło 2016

 

 

 

szkło 2016

 

 

 

szkło 2016

 

 

 

szkło 2016

 

 

 

szkło 2016

 

 

 

szkło 2016

 

 

 

szkło 2016

 

 

Zdjęcia wybranych prac:

 

 

Dr Jekyll and Mrs Hyde

Dr Jekyll and Mrs Hyde

 Dr Jekyll and Mrs Hyde

Dr Jekyll and Mrs Hyde

Dr Jekyll and Mrs Hyde

Dr Jekyll and Mrs Hyde 

Dr Jekyll and Mrs Hyde

Dr Jekyll and Mrs Hyde

dr-jekyll-and-mrs-hyde

 


 Legnickie środowisko plastyczne poniosło dotkliwą stratę.

 

Edward Mirowski

  

W dniu 12 stycznia 2017 r. odszedł od nas Edward Mirowski, wielki artysta, wspaniały malarz,  aktywny uczestnik Wystaw Plastyki Zagłębia Miedziowego, przyjaciel.

 Będzie go nam brakowało.

 Składamy wyrazy głębokiego współczucia rodzinie i bliskim.

 Zbigniew Kraska, dyrektor Galerii Sztuki w Legnicy, wraz ze współpracownikami.

 

Msza żałobna za śp. Edwarda Mirowskiego odbyła się 17 stycznia 2017 r., o godz. 13.00

w Kościele rzymskokatolickim pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Legnicy (ul. gen. W. Sikorskiego 1) 

 Edward Mirowski

 


 

 

Grzegorz Niemyjski

Lamentacje

 

22 września 2016 r., w różnych punktach Legnicy stanęły tajemnicze styropianowe postacie. Snieżnobiałe, nieco nadnaturalnych rozmiarów, bezrękie postacie z pochylonymi głowami należą do projektu Grzegorza Niemyjskiego pt.: „Lamentacje”.  Tytuł jest zamierzonym nawiązaniem do biblijnej księgi o tym samym tytule, w której prorok Jeremiasz lamentuje nad kondycją duchową Jerozolimy. Sama postawa 8 styropianowych postaci odzwierciedla mieszkańców tego starożytnego miasta stojących pod Ścianą Płaczu. W swoim projekcie Niemyjski przenosi ów biblijny lament w różne społeczne konteksty współczesnego miasta. Autor obserwował i rejestrował rozmaite reakcje przechodniów na postacie lamentujące w różnych punktach Legnicy: pod katedrą, przed Pomnikiem Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, przy witrynach sklepowych…

 

  


  

Miło nam zakomunikować, że nasze pracownice - Renata Gargaś i Monika Szpatowicz otrzymały w dniu 21 czerwca z rąk przewodniczącego Rady Miejskiej i Prezydenta Miasta Legnicy odznaki "Zasłużony dla Legnicy". Serdecznie Gratulujemy!:) 

Zapraszamy do zapoznania się z pełną fotorelacją z uroczystości wręczenia odznak:

- portal.legnica.eu (link)

- portal lca.pl (link)

 

 

 ____________________________________________________________________________________________

Pod menu


Aktualności

 

OFICJALNA STRONA LFS

 

KOLEKCJA

 

    

 


 

Aktualności